Home Forums GAMES203: 三维视觉和理解 Hur tar man hand om natursten som marmor, kalksten och granit?

Viewing 2 reply threads
  • Author
      Alexxx7
      Participant

Jag har nyligen installerat natursten hemma (lite marmor i badrummet och granit i köket), men nu börjar jag fundera på hur man egentligen ska ta hand om det på rätt sätt. Vill ju inte att det ska tappa utseendet efter ett par månader. Hittade den här guiden som förklarar ganska tydligt vad man ska tänka på: underhållsguide för natursten

Det jag inte riktigt visste innan är att olika typer av sten kräver olika skötsel. Till exempel verkar marmor och kalksten vara mer känsliga och behöva regelbunden impregnering, medan granit är mer tåligt men ändå behöver rätt rengöring för att hålla länge. Nu undrar jag hur noga man faktiskt måste vara i vardagen. Räcker det med vanliga rengöringsmedel eller behöver man speciella produkter?

• #58895 Score: 0
      Agataaa6
      Participant

Jag har haft natursten hemma i flera år, och min erfarenhet är att man inte behöver överdriva, men man bör vara lite mer försiktig än med vanliga ytor. Till exempel undviker jag starka rengöringsmedel, särskilt på marmor, eftersom de kan etsa ytan. Jag använder mest milda, pH-neutrala produkter och torkar upp spill ganska snabbt, särskilt sådant som vin eller citron.

• #58896 Score: 0
      Jessicaaa5
      Participant

Håller med. Granit är ganska tåligt, men det mår ändå bra av rätt skötsel för att behålla sin finish. Impregnering då och då gör stor skillnad, särskilt för ljusare stensorter. I vardagen räcker det ofta med enkel rengöring och lite försiktighet, men det är de små vanorna som avgör hur länge stenen håller sig fin.

Viewing 2 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.